Kui külastad veebilehti, äppe või muid digitaalseidkeskkondi, siis võid tajuda, et mõne kasutamine on palju lihtsam ja loogilisem – disain on hästi läbi mõeldud ja täidab oma eesmärki.  See ongi UX/UI disaineri töö.
Just sellega tegeleb igapäevaselt UX Estonia kasutajakogemuse ekspert, UX/UI disainer ja koolitaja Artur Puiste, kes on selles valdkonnas tegutsenud juba üle kümne aasta. Intervjuus räägib Artur oma teekonnast UX/UI disaini juurde ning jagab kogemust ning nippe.

Artur, kuidas sina leidsid tee UX/UI disaini juurde?

 

UX/UI disaini pisiku sain ma külge üle kümne aasta tagasi kui alustasin Elionis tööd projektijuhina, aidates luua erinevaid digitaalseid teenuseid portaalidest kuni digitelevisioonini välja. Mul tekkis väga suur huvi saada klientidelt tagasisidet – ma tahtsin neid arenduse protsessi kaasata. Hakkasin läbi viima intervjuusid ja korraldama kasutusmugavuse testimisi kasutajatega, et veenduda, kas kasutajaliidesed, mida loome on lihtsad ja mugavad. Sealt edasi õnnestus mul välja kujundada eraldi UX osakond.
2013. aastal tekkis mõte asutada UX Estonia, et toetada ka teisi ettevõtteid ja asutusi kasutajast lähtuva disaini elluviimisel, aidates kasvatada klientide rahulolu ning äritulemusi. Ja sellega ka igapäevaselt UX/UI disainerina tegelen.

Miks see valdkond sulle huvi pakub?

Töö on kindlasti huvitav ja vaheldusrikas. Põnevust toovad projektid erinevatest valdkondadest, näiteks finants, kinnisvara, avalik sektor jne. Vaheldusrikkust pakub jällegi see, et on võimalik disainida erinevaid kasutajaliideseid – äpid, portaalid, infosüsteemid jm.
Seega on iga projekt tegelikult erinev, mis tähendab, et alati on midagi uut õppida. Ja tõesti on hea tunne, kui saad midagi paremaks muuta ning enda tööga teisi aidata. 

Kuidas kirjeldaksid UX/UI disaineri töönädalat?

Kasutajaliideste prototüüpimine ja disain ning seejärel loodud lahenduste testimine kasutajatega on peamised tegevused, mis nädalat sisustavad. Sellele muidugi lisanduvad kohtumised tellijatega, et kokku leppida projektide eesmärgid ja skoop ning arutada jooksvaid küsimusi.

Iga uus projekt on erinev – kui keeruline on pidevalt ennast ümber fokusseerida?

Minule isiklikult see keeruline ei ole. Vast seetõttu, et mulle meeldib uute ja põnevate projektidega tegeleda ning disaini abil probleeme lahendada. 

Millised on olnud aastate jooksul kõige huvitavamad arengud kasutajakogemuse ja kasutajaliidese disaini valdkonnas?

UX/UI maailm on pidevas arengus. Mõned uued muudatused on pikemaajalised, samas ka mõned vanad trendid naasevad pilti.

  • Aina rohkem on levimas häälkäsklustega kasutajaliideste juhtimine.
  • Disainis pannakse praegu rohkem rõhku mikroanimatsioonidele, et veebilehti elavamaks muuta.
  • Taaskord tõstavad pead pastelsed värvid, mis meenutab, et uus on unustatud vana.
  • E-poodide külastustest valdav enamus tehakse läbi nutitelefoni, mõnel juhul lausa 80%.
  • A/B testimine on praktikatest aina rohkem levimas, mis tähendab, et erinevaid disaini variante testitakse kasutajate peal ning hinnatakse disaini ärilist toimivust reaalajas.


Ja üldiselt täna ei vaja enam eraldi põhjendamist asjaolu, et kasutajate kaasamine disaini protsessi on oluline – see on loomulik osa töö protsessist, mida eeldatakse. 

Mida soovitaksid alles alustavale UX/UI disainerile?

Kahelda kõiges ning mitte oma loomingusse armuda. Eesmärk ei ole enamasti enda elu paremaks muuta, vaid meie töö on päris kasutaja jaoks millegi paremaks muutmine.
Tasub meeles pidada, et kõik disainilahendused ei pruugi alati töötada, sestap on väga oluline osa kasutajate kaasamine disaini protsessi, et oma ideid valideerida. Näiteks kui disainime äppi farmeritele aga me ise pole kunagi selles valdkonnas tegevad olnud, on hästi oluline aru saada, mis probleemi ja kuidas me seda sihtgrupi jaoks lahendame. See nõuab teatud avatust ja pingutust, et mugavustsoonist välja tulla ning olla valmis kriitikaks. 

Jaga mõnda lemmikut blogi/kanalit, mida jälgid UX/UI disaini arengute jälgmiseks.

➡ Sotsiaalmeedias soovitan jälgida UX Estonia Facebooki lehte https://www.facebook.com/uxestonia ja Linkedini kanalit https://www.linkedin.com/company/ux-estonia. Samuti erinevaid hastag’e nt #ux, #uxui, #usability, #userexperience, #uxdesign jne.
➡ Blogidest on kindlasti hea lugemine Nielsen Norman Group’i  https://www.nngroup.com/, UX Collective  https://uxdesign.cc/ ja UX Estonia oma https://uxestonia.ee/blogi
➡ Raamututest võiks esimesena ette võtta sellised teosed, mis aitavad aru saada üldisest disaini väärtusest ja protsessidest. Trendidel on võimalik jooksvalt silma peal hoida blogide ja sotsiaalmeedia vahendusel aga need raamatud annavad hea raamistiku ning tööriistad, kuidas disaini ja eksperimenteerimise abil ärilisi tulemusi saavutada: The Sprint Book (https://www.gv.com/sprint/) ja Hacking Growth (https://www.amazon.com/Hacking-Growth-Fastest-Growing-Companies-Breakout/dp/045149721X).